Lolita: filmy vs. kniha

2. srpna 2012 v 23:13 | Markéta Garai
Pornografický román bez sexu, neotřelé. Lolita ve mně probudila celou škálu emocí, od vzrušení přes pobavení až k naprostému zhnusení. Očekávala jsem nějakou lascivní lovestory, které jsem se částečně i dočkala, jenže i se vší dohrou. Kniha nemoralizuje, pouze podává skutečnost tak, jak ji vnímá Humbert. Co se odehrává v samotné Lolitě se ovšem můžeme pouze domnívat a částečně soudit z dění v druhé části knihy. Já bych se spíše ráda vyjádřila k filmovým zpracováním a porovnala jejich děj s dějem knihy, už jenom z toho důvodu, že to kamarádka nestíhá přečíst k maturitě :)

Lolita 1962, režie Stanley Kubrick
Beru na vědomí dobový kontext, kdy byl film natočen, ale jako Kubrickova fanynka jsem zklamaná. Nesouhlasím s tím, co z celého příběhu udělal. Jeho Lolita je sice krásná (museli jí přidat 5 let,12->17), ale chladná a vypočítavá děvka, která vykořisťuje svedeného otčíma. Jeho Claire Quilty je retardovaně mluvící idol mládeže, doprovázený jakousi dominou, jež s ním cvičí Judo. Jeho Charlotte, Lolitina matka, je ovšem velmi věrně vystižena. Stejně dobře je zachycena i Humbertova láska k Lolitě, jeho péče oni a zoufalost, která ho vedla k vraždě. Jenže v celém filmu chybí ta nejpodstatnější věc z knihy - utrpení a posedlost. Ano, jak jsem psala, chápu, že v té době by nemohl jinak takový film jít do distribuce. Obecně také kritici byli převážně na straně chudinky Lo, stejně jako já, a tak Kubrick svým dílem vlastně Humberta omlouvá. Dělá z něho chudáčka, který by pro ní udělal cokoli, ale už nezmíní, že to dělá také na popud výčitek svého svědomí z vykořisťování a znásilňování nezlité dívky. Udělal z ní zletilou dívku, která ve filmu dokonce říká jeho věty jako své. Například Humbert si pojistil, že sirotek Lolita neřekne nic policii tím, že ji namluvil, že by ji zavřeli do té nejhorší polepšovny a jeho do vězení. V tomto filmu říká Lo, že ví, že by to neměli dělat, aby nešel do vězení, ale že to chce a že s nim chce zůstat navždycky. Ve skutečnosti Lolita vůbec neměla na vybranou. Začala si s ním sama ze své dětské neuvážlivosti, ale už po prvním pohlavním styku toho litovala.
Film začíná koncem knihy, kde Humbert jede zabít Quiltyho do jeho honosného domu. Ujišťuji vás, že nehrají ping pong a Qulity si neobléká boxerské rukavice. Natož už vůbec nemá kecy o římanech - tím chtěl Kubrick nařážet na svůj předešlý film Spartakus. V knize je jeho zavraždění ovšem stejně tragikomické, protože Quilty je chytrý a snaží se odvédst Humbertovu pozornost dialogem, aby ho mohl odzbrojit. A Humbert se nedokáže trefit, protože je opilý a nahání svou polonahou oběť po celém domě. Když ho konečně zabije, sejde ze schodiště a v salónu jsou lidé, kteří jeho prohlášení, že jej zabil, berou jako vtip. A vrcholem všeho v knize je, že se Quilty probere a sápe se zkrvácený ze schodiště a pak opravdu zemře před zkraky všech přátel, jež se v domnění, že jde o vtip smějí.
Film také postrádá pasáže, kde Humbert zoufale Lolitu hledá, až skončí opět v psychiatrické léčebně. Po svém propuštění se v baru dá dohromady s Ritou (28) a dva roky tráví společným utápěním se v lihovinách... až do dne, kdy se mu Lolita ozve a rozhodne se pro pomstu muži, jež mu jí "ukradl".
V tomto filmu jsou smyšlené scény, které zjednodušují děj filmu. Prve jde o tancovačku, kde se objeví Quilty. Po té scéna na recepci v hotelu Zakletí lovci, kde Quilty říká, že se svojí dominou dělají Judo a fakt jim to jde. Další je scéna, kde se Quilty vydává za školního psychiatra. Po té scéna z divadelního představení - to se nikdy neuskutečnilo, protože odjeli týden před premiérou na další cesty. A také mu Quilty nevolal v noci do motelu. Jinak si momentálně už žádné nevybavuji. Důležitý rozdíl je v tom, že Quilty je v knize vždy v pozadí a Lolitina tajná touha je opravdu tajná, takže jí nad postelí nevisí jeho plakát jako zde. Naopak tam visí nějaká reklama a u ní jsou Humbertovi iniciály. V knize je Quilty rodinný známý, vlastnící tábor, kam Lo v létě jede, sídlící v hotelu Zakletí lovci, kde píše stejnojmenou hru, jež pak Lo hraje ve škole. Tam se setkají a naplánují, že spolu utečou. Bohužel ji jenom chtěl obsadit do pornofilmu Judita a když Lo odmítne, tak ji odkopne. Všechno se ovšem dozvíme až v samém závěru. Také zde chybí podstatná informace - Humbert si vede deník, ve kterém popisuje své myšlenky na Lolitu i způsob, kterým nenápadně onanuje v její společnosti. Ty to deníky jeho žeha najde a chystá se odeslat patřičné dopisy, než zemře neštastnou náhodou. Celou knihu narážíme pouze na drobné poznámky, kterým Nabokov věnoval sotva odstavec a odhlaní identity pana Q je stejně šokující jako logické.
Ve filmu se ovšem často objevují přesné dialogy z knihy, jen jsou občas použity někým jiným nebo vytržené v kontextu. Celý to na mě působí jako by Kubrick nenáviděl ženský a celý záležitosti se chtěl vysmát.

Lolita 1997, režie Andrian Lyne

Tuto filmovou verzi jsem prve odsuzovala, ale předčila mé očekávání. Ve vyjádření pocitů je knize rozhodně věrnější. Je mnohem intimnější, protože si to samozřejmě v roce 1997 už mohli dovolit. A díky detailním záběrům na jejich prosté doteky vše nabývá na tom správném dojmu. Tahle Lolita má ke skutečné více blízko svým chování. Navíc volba herečky se velmi podobá knižnímu popisu, Botticelliho Venuše. Quilty je zde pro mě dostatečně tajemný, ale dramatičnost scén je až moc vyhrocená. Bylo to trošku k smíchu, ale podtrhávalo to Humbertovo zoufalství. Film opět začíná koncem, který se velmi blíží skutečnému popisu. Vynecháno bylo pouze čtení rozsudku, který mu Humbert napsal ve verších a závěr, kde jsou v salonu jeho přátelé.
Film také popisuje podstatnou věc: spouštěcí mechanismus Humbertovi posedlosti nymfičkami, jeho fyzicky nenaplněnou lásku z dětsví - Annabele. Po té přeskočí jeho neradostné mládí s prostitukami a šmírováním holčiček v parku. I jeho tragikomické manželství s Valerií, pobyty v psychiatrických léčebnách až k jeho cestě do Ameriky. Jeho dojmy z nové domácnosti jsou totožné s knihou, stejně jako jeho vypočítavý úmysl se oženit s Charlotte, jen aby se mohl otcovsky dotýkat s Lolitou. Oproti předešlému filmu zde však nevystupují jejich sousedé, například zamilovaná Jean. Opět zde, ale je nenápadné upozornění v hotelu Zakletí Lovci, které v knize nebylo, a to když se Lolita střetne s Quiltym a dokonce o něm mluví při večeři. Nicméně všechny podlé naschvály mu opravdu dělala, i jeho chorobné podezřívání (a oprávněné) z "nevěry" je pravdivé. Dokonce se zde i objevují narážky na to, že ji v pokročilejším věku musel platit, když chtěl sex. Ale není zde zmíněno, že ona s ním musela mít sex, když něco chtěla. Neměla svobodu, nesměla mít kamarádky a dělat, co ji bavilo. Musela dělat, co chtěl on, co jemu přišlo libé. Většinou své sliby vzal hned po sexu zpět a pak v knize popisuje, že měla prázdný pohled a občas měl trochu výčitky, tak jí koupil dárek (co si myslel, že by mohla chtít, ne to, co skutečně chtěla). Snad jediná věc, která je zde opět vynechána je, že po jednom roce hledání Lolity s mužem, jehož totožnost neznal, skončil v blázinci. Opět je vynechán i románek s Ritou, jež samozřejmě není příliš podstatný.
Pokud jste tedy knihu nečetli a znáte pouze obsah, vyvarujte se u vyprávění těchto rozdílů. Zejména prosím toho ping pongu. :D
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Evule Evule | E-mail | 11. srpna 2012 v 13:09 | Reagovat

Kubrickovu Lolitu jsem neviděla, ale tu od  Lynea ano a kniha patří k mým nejoblíbenějším. Faktem je, že jsem ji četla naposledy před dvěma roky, takže si ani nevzpomínám, že tam vystupovala Rita... :D
ale myslím že v Lyneově ztvárnění byla Humbertova láska k Annabel fyzicky naplněná; zlomilo ho, že tak brzy zemřela a to v něm vzbudilo potřebu "hledat ji dál," jak zaznělo ve filmu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama