Březen 2014

David Lynch vlastními slovy II.část

25. března 2014 v 0:19 | Markéta Garai |  Citace z knih a poznámky
Pokračování výběru oblíbených citátů z knihy "David Lynch vlastními slovy"

4.Část - Městečko Twin Peaks, televize a generátor odbytu

-"Muhulend Drive měl být seriál, televize ho nechtěla ani jako film."

-"Vzduch je vždy plný zpěvu."


-"Bere mě to, když lidi něco dělají a dělají to, co nejlíp a snaží se proniknout co nejhlouběji, až ke kořenům. V povrchní muzice a povrchních filmech je jen spousta vaty." 1978

-"Je třeba najít zvuk, který se k danému filmu bude hodit. Jistý druh nasvícení může vyvolat určitě pocity - a zvuk může náladu ovlivnit ještě víc. Nápad používat zvukové efekty jako hudbu se mi vážně zamlouvá." 1980

-"Myslím, že s dabováním filmů je třeba přestat. Filmy to ničí a to tak, že úplně." 2006

-"Myslím, že čím víc věcí člověk dělá, tím snáz si v jedné věci může pomáhat druhou." 1999

5.Část - Textury, experimenty a realizace

-"Každý film je jako výprava do nového světa, jako cesta do neznáma. Ale člověk by se neměl bát věřit své intuici a měl by se nechat vést svými pocity a myšlenkami." 2006

-"Nesnáším hezké a uhlazené věci. Radši mám omyly a nehody. Proto se mi tak líbí věci jako modřiny a podlitiny - jsou totiž jako květiny." 1993



-"Kompromisy film zabíjejí." 1997

-"Každý film má svou logiku, ale záleží především na tom, s jakou přijdete vy sami." 2007

6.Část - Démoni, andělé a výklad snů

-"Pro mě jsou nejdůležitější ty sny, které sním s otevřenýma očima - ty, co na mě přijdou, když tiše sedím a nechám své myšlenky, ať se toulají. Když člověk spí, nemůže svůj sen ovládat. Já se nořím do svých snových světů, které jsem obejvil nebo vytvořil - do světů, které si sám zvolím."

-"Ale stejně jako ty nejlepší, nejsvůdnější a nakonec i ty nejděsivější sny je často těžké takové myšlenky zastavit, než dojdou příliš daleko." 1997

-"S většinou záhad se to má tak, že když se jednou vyřeší jsem z toho děsně zklamaný." 1997

-"Hodně věcí mi nahání hrůzu, i některé moje myšlenky mi nahání hrůzu. Ale když děláte film, díváte se na něj zevnitř a vidíte ho z mnoha různých úhlů. Každý má své meze, za které odmítá jít. A ty moje jsou možná dál než ty, které mají někteří diváci mých filmů." 1997

7.Část - Lynch versus Hollywood

-"Film dokáže přežít svou dobu. Spousta falešných filmů, které se vyrábějí pro současné publikum čistě za účelem zisku, ovšem neobstojí. Váš film může přežít, jedině pokud jste věrni své myšlence." 2006



!!! "Pomalu ale jistě k vám začne promlouvat dějiště příběhu, z nejrůznějších zážitků posbíráte nové nápady, ty vám vstoupí do vědomí a pak už se vezete. I když zpočátku nevíte kam, stačí se soustředit a přijdete na to." 2006

8.Část - Transcendentální meditace

-"Nedělejte si starosti s temnotou, jděte stříc světlu, sami ho rozsviťte."

9.Část - Tým Lynch a spol.

-"V duchu jsem viděl rozbitou porcelánovou panenku, jak celá od krve blouzní a blábolí - a bylas to ty"


David Lynch vlastními slovy I.část

22. března 2014 v 20:29 | Markéta Garai |  Citace z knih a poznámky
Kniha "David Lynch vlastními slovy", autorky Helen Donlon, je dělena do několik částí. Mé oblíbené citáty z knihy:

1.Část - Filadelfie

- "Stojí na hranici mezi očistcem a peklem." 1998

-"Často jsem ztrácel naději. Během natáčení Mazací hlavy jsem ztrácel naději, že film kdy dokončím. Při Sloním muži jsem párkrát ztratil naději, že se tím zvládnu prokousat, a co se týče Duny, vložil jsem do ní spoustu energie a nakonec to bylo velké zklamání. Chmury na vás dolehnou během každého natáčení a dokonce i po něm. Ne všichni jsou z vaší práce nadšení a negativismus má pořádnou sílu. Dokonce ani pozitivní reakce vás nenechají spát, protože na příště budete ty lidi zas chtít potěšit. Musíte prostě myslet jenom na dílo jako takové, ale to není vždycky lehké." 1990


2.Část - Kuriozity, Monstra a kouzlo nepochopitelného

- "Od chvíle, kdy jsem začal točit Mazací hlavu, do chvíle, kdy jsem jí dokončil, jsem se hodně změnil, to jedno je jisté. Nemám nic proti životu, ale tak nějak se stalo, že jsem začal dělat opravdu divné věci - Ve Filadelfii jsem kupříkladu sbíral mrtvé myši. Jednou jsem jel do Vermontu na návštěvu za kamarádem... a rozšířil jsem tam svou sbírku. Našel jsem mrtvolku hraboše, položil jsem jí na dno do takové misky, co už taky něco pamatovala, nalil jsem na ni epoxidovou pryskyřici a - nedělám si srandu- bylo to neuvěřitelně nádherné! Ta miska vypadala jako hluboký podšálek zdobený růžičkami a na jejím dně ležela ta malá myška. Horká pryskyřice zahřála i tu myšku natolik, že se jí začala vařit krev, která jí pak stoupala z nozder jako oblak až na hladinu pryskyřice. S krví se dostal ven i celý chomáč červů a pak, z ničeho nic, všechno zamrzlo a ani se nehlo. Ta čišťounce růžová barva zředěné krve vypadala neskutečně jako umělá hmota - prostě nádhera. Mám rád organické věci, a to ne nutně kvůli tomu, jak příroda dokáže pracovat i po tom, co překročíme určitý bod... 1978

-"Pořád doufám, že se lidem líbí abstrakce, místa, kde můžou snít - doufám, že přijmou věci, které do sebe nutně nezapadají." 1997

-"Film je obor, ve kterém musíte hodně používat svůj rozum. Ale mustíe dát i na intuici a jít do podvědomí, protože film s nimi umí taky hezky pracovat... Znepokojivé, divné nebo zvrácené prvky by měly být poutavě filmařsky zpracované. Teprve pak je podle mě bude publikum vnímat jako magickou podívanou a užívat si je jako součást celého díla. Kdyby to byla samoúčelná odpornost, nebylo by to ono." 1990

-"Ptal jsem se svého psychologa, jestli by mohla léčba nějak otupit nebo omezit moji kreativitu a imaginaci. Odpověděl, že by se to mohlo stát. A tak jsem se rozhodl raději si svou neurózu nechat. Myslím, že pro dobro mé budoucí tvorby je lepší ponechat si trochu nevinnosti a neznalosti." 1997


3. - Část Surrealismus a vize Lynchlandu

-"Nevím, proč lidi od umění očekávají, že bude dávat smysl. Přijímají přece fakt, že život smysl nedává." 1990

-(o Mazací hlavě)"Paní v radiátoru dokonce ani v původní verze scénáře nebyla. Jednoho dne jsem seděl v místnosti, kde se zrovna netočilo, dostal jsem ten nápad a běžel k radiátoru - byl to ten typ s takovou tou podivnou malou krabičkou. Tehdy už jsme natočili velkou část materiálu, včetně scén, v nichž se Henry do topení kouká, a nemuseli jsme nic měnit. Byl to takový zvláštní pocit - jako by tam celou dobu byla, a my o ní nevěděli. Zosobňuje pro mě mimo jiné to, co je na Henryho životě dobré, ale vypadá samozřejmě dost divně. Má kožní problémy, které se snaží zakrýt svým palačinkovým make-upem. Je to s ní vážné..." 1978


-"Pokud surrealismus přichází přirozeně z vašeho nitra, a uchovává si nevinnost, pak je všechno v pořádku. Nucený a afektovaný surrealismus by byl příšerný." 2005

-"Některé věci se kupodivu nedají jen tak pochopit. Jenže když se ve filmu nedá něco pochopit, lidi znervózní." 1996

-"Čím nerozluštitelnějším záhada je, tím je krásnější." 1997

Zajímavé knihy o umění z minulého semestru

15. března 2014 v 18:58 | Markéta Garai |  Citace z knih a poznámky
Zajímavé postřehy a citace z knih o umění, které jsem četla v průběhu zimního semestru. V první řadě za znímění rozhodně stojí knihy, tedy katalogy k výstavám, našeho profesora Otto M. Urbana, které jsou věnovány problematice symbolismu a dekadence (V barvách chorobných + Decandence now - zakoupit se dají například v Galerii Rudolfinum). Dále bych se ráda zmínila o Textech manželů Šefčíkových, jež jsou jakousi monografií jejich celoživotního díla, souhrn textů k výstavám, článků atd. A v neposlední řadě zmíním spisy F.F.M.U. psané Otakarem Levým o Baudelairovi, jeho technice a estetice, vydané roku 1947. Baudelaire je předmětem mého dlouhodobějšího zájmu, před pár měsíci se mi podařilo konečně sehnat soubor jeho výtvarných kritik, korespondence a jiných dokumentů, vydaný pod názvem Úvahy o některých současnících. Tuto knihu považuji za nejzásadnější z těch, které jsem v poslední době měla možnost číst. Ještě jsem ji tedy nedočetla, protože je moc dobrá na to, aby byla přečtena příliš rychle. Vzhledem k její nedostupnosti zvažuji, že bych ji postupně celou naskenovala a umístila ke stažení na internet. Dalším pro mě naprosto uchvacujícím dílem je Umlčený film od Žalmana. Jeho vyjadřovací schopnosti mě uchvacují, podobně i jako drsnost cenzury a fakt, že v útlaku a bídě vzniká největší krása. Jakoby by bolest byla krásy matka, si říkám. Žalman vypráví historii filmu v Českých zemích, podrobně rozebírá některé autory. Začátkem semestru jsem měla dost prostoru film studovat, ale pak jsem své studium musela přerušit a věnovat se vlastní tvorbě. Dělala jsem a stále dělám výzkum o prostituci a jejím zobrazení v umění. Takže jsem poněkud odvrátila zrak do jiných končin. Rozhodně se k Baudelarovi a Žalmanovi ještě vrátím a budu podrobnější. Žalman je poměrně dostupný například v pražské knihovně. A na závěr ještě jedna kniha a pár poznámek k ní, poměrně nudná, nedočetla jsem ji.

Možnosti vizuálních studií (Česká publikace, rozdílní autoři)


- Dělení umění na nízské a vysoké je dosti komplikované. Definice nízského umění je totiž problematičtější než definice umění vysokého, jelikož nízské umění můžeme historicky vnímat různě: jako umění lidové, umění amatérské, umění populární, kdy populární zde znamená oblíbené, ale vycházející od "obyčejných" lidí. Taktéž mezi těmito jednotlivými kategoriemi panují velké rozdíly, spojené s výrazem jejich produktů pro určitou společenskou skupinu s jejich reprodukovatelností, mírou jejich ideologizace a tak podobně.

- Sehnat knihy: John A. Walker - Art in the age of Mass Medie + "An Introduction to Visual Culture" - Nicholas Mirzoeff

-Společenská moc fotografie:
-Poklidnou hladinu zdejší fotografické teorie, která se časem víceméně ustálila na kompromisně rozmělňujícím stanovisku, že fotografie je otiskem skutečnosti, ale přesto je schopna uměleckého výrazu, začala narušovat teprve překladová literatura v posledních deseitelích 20.st.
-> Světelná komora - BARTHES
Dnes fotografie sama o sobě odmítá zachycovat - zobrazovat pravdu.

David Lynch - Velká ryba

10. března 2014 v 1:46 | Markéta Garai
David Lynch, autor, o němž se většinou knihy píší, sám i napsal jednu vlastní. Jmenuje se Velká ryba. Onou velkou rybou metaforicky myslí geniální nápad, který (když vezmete v potaz, že myšlenky jsou ryby) nejlépe ulovíte z pomyslného oceánu svého nevědomí během transcedentální meditace. O tom, jaký přínos meditace má, kolik let se jí věnuje, jak ho změnila a kolikrát jej už zachránila v tvůrčích nesnázích, se pak budete dočítat v průběhu celé knihy a na jejím konci pravděpodobně budete mít chuť začít také meditovat. Pro mne bylo osobně dosti šokujícím zjištěním, že právě tohle stojí za tajuplností jeho děl. Také jsem doposud neměla zdání o tom, že filmy natáči občas i za pochodu, mění scénář průběhu natáčení a v případu Inland Empire dokonce ani žádný scénář nemá! Výborný!

Mé oblíbené postřehy a citace z knihy Big Fish:

"Nemáte šanci ovlivnit to, co se děje mimo vás. Ale můžete se soustředit sami na sebe a dosáhnout maxima. Ponoříte se do onoho oceánu čistého vědomí, probudíte jej v sobě, necháte jej růst. Výsledek tohoto růstu se nazývá osvícení, což je plné rozvinutí schopností každého z nás."

"Pokud chceš hodinu malovat, potřebuješ čtyři hodiny času. Musíte se na chvíli usadit a navodit si určitý stav mysli, aby vás pošťouchnul dopředu, protože vše, co následuje, je už jenom princip akce a reakce. Žít uměním tedy vlastně znamená svobodu v tom, že máte dost času na to, aby se věci mohly stát. Což ovšem často znamená, že na spoustu jiných věcí čas prostě nemáte."

"Mám rád úsloví 'Svět je takový, jakký jsi ty sám.' Myslím, že i filmy jsou takové jací jsme. ... Film a publikum jsou spojeny v jeden kruh. Každý člověk se na film dívá jinak, jinak jej vnímá, jinak věcem rozumí. A nikde není psáno, že by v něm měl každý hledat to, co na něm já považuji za důležité nebo krásné."

"Film je určitý druh jazyka. S jeho pomocí můžete vyjádřit velké, abstraktní myšlenky. Nejsou to jenom slova nebo hudba - je to celá škála prvků, které společně vytváří něco, co před tím neexistovalo. Takhle se vypráví příběhy. Takhle se staví celé světy, takhle se předávají zážitky, které se nedají sdělit jinak, než že se podíváte na film."

"Film by měl fungovat sám o sobě. Je absurdní, když autor filmu musí vysvětlovat, co znamená. Prozrazování také naruší divákům dojem."

"Dostanete nápad postavit červený pokoj. Chvíli o tom přemýšlíte a říkáte si: "Tak moment, je tam něco jako červené stěny, ale zdi to nejsou." A tak rozvíjíte myšlenku dál: "Jsou to závěsy, ale nejsou neprůhledné, jsou průsvitné." Tak tam pověsíte závěsy. "Ale co ta podlaha?Tam to něco chce." Vrátíte se zpátky do oné původní představy a najednou víte zcela přesně, co na té podlaze je. Původní myšlenka tak vystupuje víc a víc na povrch. Zkusíte pár věcí, něco se nepovede, něco ano a pilujete to tak dlouho, dokud to není přesně to, co vám vytanulo na mysli, když vás ta scéna napadla poprvé."



"Když jsem pracoval na MAZACÍ HLAVĚ, jejíž natáčení nakonec trvalo celých pět let, myslel jsem, že z toho vypustím duši. Domníval jsem se, že pokud ten film budu vůbec někdy schopný dokončit, celý svět se zatím obrovsky změní. Nadával jsem si, že jsem se zasekl na věci, kterou nejsem schopen dotáhnout do konce, a svět mi zatím ubíhá pod nohama. Úplně jsem přestal poslouchat hudbu, na TV jsem se nedíval nikdy. Nechtěl jsem slyšet, co se děje, protože to pro mě bylo, jako kdybych umíral. V jednu chvíli jsem dokonce promýšlel variantu, že bych vyrobil figurku Henryho - hl. postavy filmu- asi tak 20cm vysokou a k tomu pár kulis z kartonu a zbytek filmu bych dodělal jako animaci. Říkal jsem si, že je to pravděpodobně jediný způsob, jak ten film dokončit, protože jsem neměl ani vindru. Jack Nance, který hrál postavu Henryho, na mě čekal 3 roky. Tři roky v sobě nosil tu postavu a udržoval ji při životě. Je tam třeba jedna scéna, kde Jack prochází dvěřmi, při čemž záběr na jedné straně se točil 1,5 roku po tom, co vznikl záběr na opačné straně."

"V životě stejně promrháte tolik času, ..."


"Nápad je vlastně myšlenkou, která se vám drží v hlavě silněji. Bylo by úžasné, kdyby vás celý film napadl ve vteřině. Ve filmu MODRÝ SAMET to byly rudé rty, zelené trávníky a titulní píseň. A pak to ucho, jak leží v poli. To bylo všechno. To, co vám učaruje je úplná drobnůstka. Ale jak už ji jednou máte, zbytek přijde sám."

"Při natáčení se celý štáb musí naladit na stejnou vlnu. Pochopit mou ideu. Musím je zasvětit. Vysvětlit to a pak pochopí."

"Tvar, ztělesňující vše, co se objevilo ve vědomí, musí být ve vědomí udržen." - UPIŠANDY

"Nápad je doslova vším. Pokud zůstanete věrni původní myšlence, vždycky vás povede správně a odhalí vám všechno, co potřebujete vědět. Vaším úkolem je pracovat na tom, aby všechno vypadalo tak jako v původním nápadu. Dostat tam stejnou atmosféru, stejný zvuk, stejný pocit... Zvláštní je, že ve chvíli, kdy se od původního konceptu odkloníte, sami to poznáte. To je intuice. Doslova se procítit příběhem, nechat se jím vést. Vyrazíte z jednoho místa a cestou se to postupně celé vylaďuje, až vám v jednu chvíli přijde, že je to správně. A nějak při tom doufáte, že to přijde i ostatním."

"Čím víc umělec trpí, tím míň je kreativní. Jsou umělci, kteří věří, že je to právě vztek, deprese a další negativní věci, díky kterým se stávají vyhraněnými osobnostmi. Myslí si, že se musí zuby nehty držet svého vzteku a strachu, že je potřebují k práci. Nelíbí se jim, že by měli být šťastní, je jim z toho na zvracení. Mají totiž dojem, že by ztratili energii, která podle nich z negativních stavů vyvěrá. S meditací ale neztratíte nic ze své vyhraněnosti. Nepřijdete o tvůrčí schopnosti ani o sílu. Umělec musí o vzteku vědět, ale neměl by jím být omezován. Když chcete tvořit, musíte mít potřebnou energii a jasnou hlavu."

"Nejde o to, že by něco bylo vyloženě špatně, některé scény jsou sami o sobě moc pěkné, ale aby to celé drželo pohromadě, budete se jich prostě msuet vzdát. To je součást celého procesu a je to tak vždycky."

"Atmosféra je pro film zásadní věc, protože film vás má přenést do jiného světa."



"Mnoho scén je vhodných pro široký paromatický záběr, ale mám dojem, že by měly obstát i při detailním pozorování. Všechny ty drobnosti vlastně ani nezachytíte, ale měli byste je cítit. - měli byste mít dojem, že jde o skutečné místo, o skutečný svět."

"Většina filmařiny stojí na zdravém rozumu. Pokud zůstanete nohama na zemi a budete napřed myslet a pak jednat, vše bude tak, jak má být."

- Velký vliv na snímek LOST HIGHWAY měl soudní proces s O. J. Simpsonem

"Meditace se normálně nepoužívá k tomu, abyste nápad dostali. Meditací zvětšujete onu nádobu s nápady, s její pomocí se osvěžujete a doplňujete si energii, což nám v konečném důsledku více nápadů přinese."

Rady od Davida Lynche začínajícím filmařům :
"Zůstaňte věrni sami sobě. Nechte promlouvat svůj vnitřní hlas, nenechte nikoho, aby vám do něj vstupoval. Nikdy nezamítejte dobrý nápad. A meditujte."
"A pracujte co možná nejintenzivněji. V práci na tom, co vás baví, se skrývá obrovské potěšení. Možná vám to otevře další dveře a možná, že najdete způsob, jak dělat naplno to, co děláte rádi."

Dandysmus, dekadentní pojetí ženy F. Nietzschem - Gender a umění 19.století

4. března 2014 v 12:23 | Markéta Garai |  Citace z knih a poznámky
V roce 2007 vyšel poměrně zajímavý studentský sborník od Gender studies a dějin umění. Rozhodla jsem se s vámi sdílet článek Adély Foldynové "Dandy jako umělec i umělecké dílo" a článek "Zrození dekadentního obrazu ženy očima Nietzscheho" od Filipa Jakše. V obou případech se jedná o velmi lapidární text, který vás pak může motivovat k širšímu prozkoumaní daných témat v odkazované literatuře, jimi uvedené.
Ke stažení v PDF zde (Mám zpřeházené strany, text začíná jedinými jednostránkami, je to třetí obrázek)