David Lynch - Velká ryba

10. března 2014 v 1:46 | Markéta Garai
David Lynch, autor, o němž se většinou knihy píší, sám i napsal jednu vlastní. Jmenuje se Velká ryba. Onou velkou rybou metaforicky myslí geniální nápad, který (když vezmete v potaz, že myšlenky jsou ryby) nejlépe ulovíte z pomyslného oceánu svého nevědomí během transcedentální meditace. O tom, jaký přínos meditace má, kolik let se jí věnuje, jak ho změnila a kolikrát jej už zachránila v tvůrčích nesnázích, se pak budete dočítat v průběhu celé knihy a na jejím konci pravděpodobně budete mít chuť začít také meditovat. Pro mne bylo osobně dosti šokujícím zjištěním, že právě tohle stojí za tajuplností jeho děl. Také jsem doposud neměla zdání o tom, že filmy natáči občas i za pochodu, mění scénář průběhu natáčení a v případu Inland Empire dokonce ani žádný scénář nemá! Výborný!

Mé oblíbené postřehy a citace z knihy Big Fish:

"Nemáte šanci ovlivnit to, co se děje mimo vás. Ale můžete se soustředit sami na sebe a dosáhnout maxima. Ponoříte se do onoho oceánu čistého vědomí, probudíte jej v sobě, necháte jej růst. Výsledek tohoto růstu se nazývá osvícení, což je plné rozvinutí schopností každého z nás."

"Pokud chceš hodinu malovat, potřebuješ čtyři hodiny času. Musíte se na chvíli usadit a navodit si určitý stav mysli, aby vás pošťouchnul dopředu, protože vše, co následuje, je už jenom princip akce a reakce. Žít uměním tedy vlastně znamená svobodu v tom, že máte dost času na to, aby se věci mohly stát. Což ovšem často znamená, že na spoustu jiných věcí čas prostě nemáte."

"Mám rád úsloví 'Svět je takový, jakký jsi ty sám.' Myslím, že i filmy jsou takové jací jsme. ... Film a publikum jsou spojeny v jeden kruh. Každý člověk se na film dívá jinak, jinak jej vnímá, jinak věcem rozumí. A nikde není psáno, že by v něm měl každý hledat to, co na něm já považuji za důležité nebo krásné."

"Film je určitý druh jazyka. S jeho pomocí můžete vyjádřit velké, abstraktní myšlenky. Nejsou to jenom slova nebo hudba - je to celá škála prvků, které společně vytváří něco, co před tím neexistovalo. Takhle se vypráví příběhy. Takhle se staví celé světy, takhle se předávají zážitky, které se nedají sdělit jinak, než že se podíváte na film."

"Film by měl fungovat sám o sobě. Je absurdní, když autor filmu musí vysvětlovat, co znamená. Prozrazování také naruší divákům dojem."

"Dostanete nápad postavit červený pokoj. Chvíli o tom přemýšlíte a říkáte si: "Tak moment, je tam něco jako červené stěny, ale zdi to nejsou." A tak rozvíjíte myšlenku dál: "Jsou to závěsy, ale nejsou neprůhledné, jsou průsvitné." Tak tam pověsíte závěsy. "Ale co ta podlaha?Tam to něco chce." Vrátíte se zpátky do oné původní představy a najednou víte zcela přesně, co na té podlaze je. Původní myšlenka tak vystupuje víc a víc na povrch. Zkusíte pár věcí, něco se nepovede, něco ano a pilujete to tak dlouho, dokud to není přesně to, co vám vytanulo na mysli, když vás ta scéna napadla poprvé."



"Když jsem pracoval na MAZACÍ HLAVĚ, jejíž natáčení nakonec trvalo celých pět let, myslel jsem, že z toho vypustím duši. Domníval jsem se, že pokud ten film budu vůbec někdy schopný dokončit, celý svět se zatím obrovsky změní. Nadával jsem si, že jsem se zasekl na věci, kterou nejsem schopen dotáhnout do konce, a svět mi zatím ubíhá pod nohama. Úplně jsem přestal poslouchat hudbu, na TV jsem se nedíval nikdy. Nechtěl jsem slyšet, co se děje, protože to pro mě bylo, jako kdybych umíral. V jednu chvíli jsem dokonce promýšlel variantu, že bych vyrobil figurku Henryho - hl. postavy filmu- asi tak 20cm vysokou a k tomu pár kulis z kartonu a zbytek filmu bych dodělal jako animaci. Říkal jsem si, že je to pravděpodobně jediný způsob, jak ten film dokončit, protože jsem neměl ani vindru. Jack Nance, který hrál postavu Henryho, na mě čekal 3 roky. Tři roky v sobě nosil tu postavu a udržoval ji při životě. Je tam třeba jedna scéna, kde Jack prochází dvěřmi, při čemž záběr na jedné straně se točil 1,5 roku po tom, co vznikl záběr na opačné straně."

"V životě stejně promrháte tolik času, ..."


"Nápad je vlastně myšlenkou, která se vám drží v hlavě silněji. Bylo by úžasné, kdyby vás celý film napadl ve vteřině. Ve filmu MODRÝ SAMET to byly rudé rty, zelené trávníky a titulní píseň. A pak to ucho, jak leží v poli. To bylo všechno. To, co vám učaruje je úplná drobnůstka. Ale jak už ji jednou máte, zbytek přijde sám."

"Při natáčení se celý štáb musí naladit na stejnou vlnu. Pochopit mou ideu. Musím je zasvětit. Vysvětlit to a pak pochopí."

"Tvar, ztělesňující vše, co se objevilo ve vědomí, musí být ve vědomí udržen." - UPIŠANDY

"Nápad je doslova vším. Pokud zůstanete věrni původní myšlence, vždycky vás povede správně a odhalí vám všechno, co potřebujete vědět. Vaším úkolem je pracovat na tom, aby všechno vypadalo tak jako v původním nápadu. Dostat tam stejnou atmosféru, stejný zvuk, stejný pocit... Zvláštní je, že ve chvíli, kdy se od původního konceptu odkloníte, sami to poznáte. To je intuice. Doslova se procítit příběhem, nechat se jím vést. Vyrazíte z jednoho místa a cestou se to postupně celé vylaďuje, až vám v jednu chvíli přijde, že je to správně. A nějak při tom doufáte, že to přijde i ostatním."

"Čím víc umělec trpí, tím míň je kreativní. Jsou umělci, kteří věří, že je to právě vztek, deprese a další negativní věci, díky kterým se stávají vyhraněnými osobnostmi. Myslí si, že se musí zuby nehty držet svého vzteku a strachu, že je potřebují k práci. Nelíbí se jim, že by měli být šťastní, je jim z toho na zvracení. Mají totiž dojem, že by ztratili energii, která podle nich z negativních stavů vyvěrá. S meditací ale neztratíte nic ze své vyhraněnosti. Nepřijdete o tvůrčí schopnosti ani o sílu. Umělec musí o vzteku vědět, ale neměl by jím být omezován. Když chcete tvořit, musíte mít potřebnou energii a jasnou hlavu."

"Nejde o to, že by něco bylo vyloženě špatně, některé scény jsou sami o sobě moc pěkné, ale aby to celé drželo pohromadě, budete se jich prostě msuet vzdát. To je součást celého procesu a je to tak vždycky."

"Atmosféra je pro film zásadní věc, protože film vás má přenést do jiného světa."



"Mnoho scén je vhodných pro široký paromatický záběr, ale mám dojem, že by měly obstát i při detailním pozorování. Všechny ty drobnosti vlastně ani nezachytíte, ale měli byste je cítit. - měli byste mít dojem, že jde o skutečné místo, o skutečný svět."

"Většina filmařiny stojí na zdravém rozumu. Pokud zůstanete nohama na zemi a budete napřed myslet a pak jednat, vše bude tak, jak má být."

- Velký vliv na snímek LOST HIGHWAY měl soudní proces s O. J. Simpsonem

"Meditace se normálně nepoužívá k tomu, abyste nápad dostali. Meditací zvětšujete onu nádobu s nápady, s její pomocí se osvěžujete a doplňujete si energii, což nám v konečném důsledku více nápadů přinese."

Rady od Davida Lynche začínajícím filmařům :
"Zůstaňte věrni sami sobě. Nechte promlouvat svůj vnitřní hlas, nenechte nikoho, aby vám do něj vstupoval. Nikdy nezamítejte dobrý nápad. A meditujte."
"A pracujte co možná nejintenzivněji. V práci na tom, co vás baví, se skrývá obrovské potěšení. Možná vám to otevře další dveře a možná, že najdete způsob, jak dělat naplno to, co děláte rádi."
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama